Start Stop Sistemi Motora ve Turboya Zarar Verir mi Yakıt Tasarrufu Yaparken Akü ve Marş Dinamosunu Bitirmeyin İşte Doğru Kullanım Rehberi
Modern otomobillerin neredeyse tamamında standart olan "Start-Stop" teknolojisi, sürücüleri ikiye bölmüş durumda. Kimi sürücüler yakıt tasarrufu için sürekli açık tutarken, kimileri "Marş dinamosunu yer, turboyu bozar" diyerek araca biner binmez kapatıyor. Peki mühendisler bu sistemi tasarlarken motorun ömrünü düşünmedi mi? Şehir içi trafikte %15'e varan tasarruf sağlayan sistemin motora, aküye ve turboya gerçek etkilerini inceledik.
Kırmızı ışıkta veya sıkışık trafikte durduğunuzda motoru otomatik olarak kapatan Start-Stop sistemi, emisyonu düşürmek ve yakıt tasarrufu sağlamak için geliştirildi. Ancak eski nesil araç alışkanlıklarına sahip sürücüler, motorun sürekli dur-kalk yapmasının aşınmayı artıracağını düşünüyor. Oysa Start-Stoplu araçların parçaları, standart araçlardan çok daha farklı ve güçlendirilmiş malzemelerden üretilir.
Efsaneler ve Gerçekler
-
İddia 1: "Sürekli marşa basmak marş dinamosunu bozar."
-
Gerçek: Start-Stoplu araçların marş motoru, normal araçlara göre 5 kat daha dayanıklı (300.000 döngüye kadar) üretilir. Kolay kolay bozulmaz.
-
-
İddia 2: "Durunca yağlama kesilir, Turbo bozulur."
-
Gerçek: Turbo beslemeli yeni nesil araçlarda, motor dursa bile turboyu yağlamaya veya soğutmaya devam eden elektrikli devirdaim pompaları bulunur. Sistem, turbo çok sıcaksa motoru zaten istop etmez.
-
-
İddia 3: "Aküyü bitirir."
-
Gerçek: Bu araçlarda standart akü değil, EFB veya AGM tipi (Jelli/Kuru) yüksek kapasiteli aküler kullanılır. Bu aküler hızlı şarj-deşarj döngüsüne uygundur.
-
Start-Stop Ne Zaman Kapatılmalı? (Kritik Uyarı)
Sistem akıllı olsa da bazı durumlarda manuel olarak kapatmak (Devre dışı bırakmak) motor sağlığı için daha iyidir:
| Durum | Yapılması Gereken | Neden? |
| Çok Sıkışık Trafik (1 saniye dur-kalk) | KAPATIN | Motorun 3 saniyeden az durması tasarruf sağlamaz, aksine aküyü yorar. |
| Yüksek Hız Sonrası (Otoban Çıkışı) | KAPATIN | Turbonun soğuması için motorun 1-2 dakika rölantide çalışması gerekir. |
| Motor Soğukken | Otomatik Kapalıdır | Sistem motor ısınana kadar zaten devreye girmez. |
| Su Birikintisinden Geçerken | KAPATIN | Egzoz su içindeyken motor durursa, içeri su çekebilir. |
Start-Stop sistemi, doğru kullanıldığında İstanbul gibi metropollerde 100 km'de 0.5 - 1 litre yakıt tasarrufu sağlar. Sistemin parçaları buna göre üretildiği için "Motoru bozar" korkusuyla iptal etmek, cebinizden havaya para atmak demektir.