İkinci El İlanlarında "Ağır Hasar Kayıtlı" ve "Pert Kayıtlı" Farkı Nedir? Hangi Durumda Kasko Yapılmaz?
İkinci el araç alırken ilanlarda sıkça karşılaşılan "Ağır Hasar Kayıtlı" ve "Pert Kayıtlı" ifadeleri, alıcıların kafasını karıştırıyor. Fiyatı emsallerine göre %30-40 daha uygun olan bu araçların arasındaki teknik ve hukuki farklar neler? Hangi hasar kaydı kasko yapılmasına engel olur? İşte alıcıları bekleyen riskler tablosu.
Bir aracın kazaya karışması sonucu oluşan hasar maliyeti, aracın rayiç değerinin belirli bir oranını aşarsa sigorta şirketi tarafından farklı statülerde değerlendirilir. Satıcılar bazen "Sadece hava yastığı açtı, ağır hasar işlendi" diyerek durumu basitleştirse de, teknik olarak Pert ile Ağır Hasar arasında ince bir çizgi vardır.
Ağır Hasar vs. Pert Kaydı Fark Tablosu
| Özellik | Ağır Hasar Kayıtlı | Pert (Tam Ziya) Kayıtlı |
| Hasar Oranı | Aracın değerinin %70'ine kadar hasar alması. | Aracın onarılamaz hale gelmesi veya %70 üzeri hasar. |
| Trafik Durumu | Onarılıp muayeneden geçerse trafiğe çıkabilir. | Trafikten çekilir (Çekme Belgeli). Tekrar tescil gerekir. |
| Kasko Yapılır mı? | Zor ve pahalıdır (Muafiyetli Kasko yapılabilir). | Genellikle yapılamaz. |
| Satış Zorluğu | Piyasası yavaştır, %20-30 ucuza satılır. | Satışı çok zordur, %40-50 ucuza gider. |
Hava Yastığı (Airbag) Açan Araç Alınır mı?
Piyasadaki ağır hasarlı araçların çoğu "Airbag Açmış" araçlardır.
-
Risk: Eğer airbagler yetkili serviste orijinaliyle değiştiyse sorun yoktur. Ancak "Direnç atılarak" kandırıldıysa veya tamir edildiyse, bir sonraki kazada açılmayabilir. Bu hayati bir risktir.
-
Tavsiye: Ağır hasarlı araç alacaksanız, kaporta boyasından önce Airbag Ekspertizi yaptırın.
Bütçeniz kısıtlıysa ve aracı uzun süre (5-10 yıl) binmek için alıyorsanız, şaseleri ve airbagleri sağlam olan "Ağır Hasar Kayıtlı" araç alınabilir. Ancak "Al-Sat" yapacaksanız uzak durun.