Kışın Akü Biterse Ne Yapmalı? Akü Takviyesi Nasıl Yapılır?
Soğuk havaların etkisini göstermesiyle birlikte araç sahiplerinin en sık karşılaştığı sorun "Akünün bitmesi" oldu. Sabah marşa bastığınızda "tık" sesi geliyorsa veya ışıklar yanmıyorsa akünüz soğuktan etkilenmiş olabilir. Yolda kalmamak için başka bir araçtan güvenli şekilde "Akü Takviyesi" yapmanın püf noktalarını ve dikkat edilmesi gereken tehlikeleri adım adım anlattık.
Otomobil aküleri, kimyasal yapıları gereği soğuk havalarda performans kaybı yaşar. Özellikle 3 yıldan eski aküler, gece eksi derecelere düşen sıcaklıklarda şarj tutma kapasitesini kaybederek sabah çalışmayabilir. Böyle bir durumda çekici çağırmadan önce, bir takviye kablosu ve yardımcı bir araçla sorunu çözmek mümkündür. Ancak yanlış yapılan takviye işlemi, aracın beynini (ECU) yakabilir. İşte güvenli takviye rehberi.
Akü Takviyesi İçin Gerekli Malzemeler
-
Takviye Kablosu: Kalın ve kaliteli (mümkünse bakır) bir kablo seti. (İnce kablolar yüksek akımda eriyebilir).
-
Yardımcı Araç: Aküsü sağlam olan ve tercihen sizin aracınızla benzer motor hacmine sahip bir araç.
Adım Adım Güvenli Takviye İşlemi
Elektronik aksama zarar vermeden aracı çalıştırmak için bu sırayı kesinlikle bozmayın:
-
Kırmızı Kablo (+): Öncelikle kırmızı renkli kablonun bir ucunu, bitik akünün ARTI (+) kutbuna bağlayın.
-
Diğer Kırmızı Uç: Kablonun diğer ucunu, yardımcı (sağlam) aracın aküsünün ARTI (+) kutbuna bağlayın.
-
Siyah Kablo (-): Siyah kablonun bir ucunu, yardımcı aracın EKSİ (-) kutbuna bağlayın.
-
Şase Bağlantısı (Önemli!): Siyah kablonun diğer ucunu, bitik akünün eksi kutbuna DEĞİL, aracın motor bloğundaki boyasız metal bir parçaya (Şase) tutturun. (Bu, kıvılcım ve patlama riskini önler).
-
Çalıştırma: Önce sağlam aracı çalıştırın ve 2-3 dakika rölantide bekleyin. Ardından bitik akülü araca marş yapın.
-
Sökme Sırası: Araç çalıştıktan sonra kabloları takma sırasının tam tersi (Önce siyah, sonra kırmızı) şekilde sökün.
Takviye Yaparken Yapılan 3 Ölümcül Hata
-
Kutupları Karıştırmak: Artı ve eksi kutupları ters bağlamak, her iki aracın da elektrik tesisatını ve beynini anında yakar.
-
Kabloları Değdirmek: Kablo uçlarını birbirine değdirmek kısa devreye neden olur.
-
Hemen Stop Etmek: Takviye ile çalışan aracı hemen stop etmeyin; akünün şarj olması için en az 20 dakika aracı çalışır vaziyette tutun veya sürün.
Kışın bagajınızda kaliteli bir takviye kablosu bulundurmak hayat kurtarır. Eğer takviyeye rağmen araç çalışmıyorsa sorun marş dinamosunda olabilir.