İkinci El Araç Alırken En Büyük Kâbus: "Ağır Hasar Kayıtlı" Araç Alınır mı? Pert Kaydı ile Ağır Hasar Arasındaki Fark ve Dikkat Edilmesi Gerekenler
İkinci el otomobil ilanlarında sıkça karşılaşılan "Ağır Hasar Kayıtlıdır ama şaseler işlemsizdir" veya "Sigorta şişirmesi hasar kaydı vardır" ifadeleri ne kadar doğru? Piyasa fiyatının %20-30 altına satılan bu araçlar bir fırsat mı yoksa saatli bir bomba mı? Motorix uzmanları, ağır hasarlı araç almanın risklerini, satarken yaşanacak değer kaybını ve ekspertizde mutlaka bakılması gereken noktaları anlattı.
Sıfır araç fiyatlarının artmasıyla birlikte vatandaşlar ikinci el piyasasında bütçelerine uygun araç arayışına girdi. Bu arayışta karşımıza çıkan "Ağır Hasar Kayıtlı" araçlar, uygun fiyatlarıyla cezbedici görünebilir. Ancak bu araçların geçmişinde yatan kazalar, hem can güvenliğinizi tehlikeye atabilir hem de aracı satarken sizi büyük zarara uğratabilir. Halk arasında bilinen "Sigorta şişirmesi" tabiri ise genellikle satıcıların kullandığı bir pazarlama hilesidir.
Pert Kaydı (Tam Zayi) vs Ağır Hasar Kaydı
Bu iki kavram sıkça karıştırılır ancak teknik olarak farklıdır:
-
Pert (Tam Zayi): Aracın %70'inden fazlasının hasar gördüğü ve onarımının ekonomik olmadığı durumlardır. Bu araçların trafiğe çıkması yasaklanabilir veya çok ciddi onarım gerektirir.
-
Ağır Hasar Kaydı: Kaza anında aracın onarım masrafının, aracın piyasa değerine yaklaştığı durumlarda sigorta şirketi tarafından işlenir. Bu araçlar onarılıp tekrar trafiğe dönebilir.
Ağır Hasarlı Araç Alınırken Nelere Bakılmalı? (Check-List)
Eğer fiyatı uygun olduğu için böyle bir araç almayı düşünüyorsanız, şu noktalar **"Kırmızı Çizgi"**niz olmalı:
| Kontrol Noktası | Risk Durumu | Yorum |
| Airbag (Hava Yastığı) | Çok Yüksek | Patlak airbagler yenisiyle mi değişti yoksa direnç atılıp kandırıldı mı? Dirençli airbag kaza anında açılmaz! |
| Şase ve Podye | Yüksek | Aracın iskeletidir. Eğik veya kaynaklı şase, aracın yolda düz gitmesini engeller, lastik yer. |
| Direkler | Yüksek | Tavanı tutan direklerde işlem varsa, takla atmış olabilir. Can güvenliği için risktir. |
| Motor/Mekanik | Orta | Kaza sırasında motor bloğu çatlamış veya şanzıman hasar almış olabilir. |
"Sigorta Şişirmesi" Yalanı
Satıcıların "Far kırıldı, sigorta 100 bin TL yazdı" iddiasına asla belge görmeden inanmayın. Evet, yedek parça fiyatları arttı ancak hiçbir sigorta şirketi 5 bin liralık hasar için araca "Ağır Hasar" işlemez. Mutlaka Tramer (5664) sorgusu yapın ve kazanın detaylarını öğrenin.
Motorix Tavsiyesi: Ağır hasarlı bir araç alıyorsanız, piyasa fiyatından en az %25-30 daha ucuza almalısınız. Çünkü bu aracı satarken siz de zorlanacaksınız ve ucuza satmak zorunda kalacaksınız. Biniciyseniz ve şaseleri/airbagleri sağlamsa alınabilir; ancak yatırım amaçlıysa uzak durulmalıdır.